Discordante, inexactitati, contradictii si incoerente legislative in Proiectul de Ordin de completare a OMS 1992/2023
Proiectul de Ordin de completare a OMS 1992/2023 cu titlul “CONDIȚII de autorizare sanitară și de dotare minimă obligatorie a cabinetelor de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical” aflat in trasparenta decizionala pe pagina de web oficiala a Ministerului Sanatatii contine :
I. DISCORDANTA dintre titlu si continutul textului art.9 alin. (2) pentru ca LABORATORUL MEDICAL NU face obiectul reglementarii propuse de MS prin Proiectul de Ordin de completare a OMS 1992/2023.
Exista o DISCORDANTA evidenta intre scopul si titlului Proiectului de Ordin de completare a OMS 1992/2023 si textul alin (2) Art. 9 Anexa nr. 2 al Proiectului de Ordin de completare a OMS 1992/2023 in care se face referire la LABORATORUL MEDICAL care nu constituie obiectul reglementarii in Proiectul de Ordin de completare a OMS 1992/2023 .
II. INEXACTITATEA art.9 alin. (2) al Proiectului de Ordin de completare a OMS 1992/2023 unde nu exista definitia “ VALIDARII “ raportului final de analize”; definitia “ validarii” exista in standardele aplicabile laboratoarelor medicale care nu fac referire la “validarea” de catre un “medic de specialitate medicină de laborator sau microbiologie medicală” a “raportului final de analize”.
III. INEXACTITATEA textului art .9 alin (1) a Proiectului de Ordin de completare a OMS 1992/2023 pentru ca:
III. 1 “Bbc istii din sistemul sanitar” membri ai OBBCSSR NU furnizeaza “Servicii conexe actului medical de biochimie, biologie și chimie în sistemul sanitar din România” ci furnizeaza servicii in una sau mai multe din cele 27 de SPECIALITATI pe care le detin legal de la MS cu confirmare prin Ordin emis de Ministrul Sanatatii ca si pentru medici in urma promovarii examenului national organizat de MS asa cum MS organizeaza examenele nationale pentru medici (inclusiv specialitatea medicina de laborator) si farmacisti.
III. 2 “ Bbc istii din sistemul sanitar” membri ai OBBCSSR exercita profesiile nemedicale si functiile/ ocupatiile MEDICALE recunoscute de MS in Ordinul MS 1608/2022 in mai multe tipuri de laboratoare medicale legale, fiecare tip de laborator medical fiind reglementat de cate o lege speciala in functie de tipul laboratorului medical :
- laborator de analize medicale,
- laborator medical din DSP uri,
- laborator medical din CTS uri,
- laborator din anatomie patologica si medicina legala, sa.
III. 3. Informatiile prezentate in textul articolului 9 alin (1) a Proiectului de Ordin de completare a OMS
1992/2023 sunt ERONATE pentru ca a fost introdus in textul Ordinului MS 1992/2023 care reglementeaza EXCLUSIV activitatile din cabinetele conexe actului medical Ordinul MS 1301/2007 care se refera EXCLUSIV la “aprobarea Normelor privind funcționarea laboratoarelor de analize medicale, cu modificările și completările ulterioare”.
IV. INCOERENTA LEGISLATIVA a Proiectului de Ordin de completare a OMS 1992/2023 cu LEGEA anterioara OG 83/200 in care bbc istii aveau dreptul FARA medic sa exercite profesia de “bbc ist in sistemul sanitar” INDEPENDENT de un medic in specialitatea detinuta legal de la MS si aveau dreptul sa VALIDEZE rezultatele in specialitatea detinuta legal de la MS pe care aveau dreptul LEGAL sa le funizeze pacientilor contra cost ca buni specialisti fiecare in domeniul sau de specialitate in CABINETUL sau de libera practica conex actului medical( ca si psihologii, de ex).
In Proiectul actual aflat in dezbatere publica pe site ul oficial al MS, Proiectul de Ordin de completare a OMS 1992/2023, bbc istii din sistemul sanitar PIERD dreptul legal din OG 83/2000 de a avea FARA medic un cabinet conex actului medical (INDEPENDENT de medic) in care sa exercite profesia de bbc ist in sistemul sanitar (INDEPENDENT de un medic) in specialitatea detinuta legal de la MS si in care avea dreptul legal bbc istul din sistemul sanitar sa VALIDEZE rezultatele in specialitatea detinuta legal de la MS pe care avea dreptul LEGAL sa le funizeze pacientilor contra cost ca bun specialist in domeniul sau de specialitate si in CABINETUL lui de libera practica conex actului medical( ca si psihologii, de ex).
V. CONTRADICTIE de termeni / sintagme in textul art .9 alin (3) al Proiectului de Ordin de completare a OMS 1992/2023
pentru ca:
V.1 exista o contradictie intre a “ exercita în mod independent activitatea, conform autorizației de liberă practică și acreditărilor obținute de la Ministerul Sănătății” si “sub coordonarea unui medic de specialitate medicină de laborator/microbiologie medicală.”, adica exista o contradictie intre “INDEPENDENT” dar concomitent si “ SUB COORDONAREA”; activitatea este exercitata fie “independent”, fie “ sub coordonarea”, ambele NU pot coexista.
V.2 articolul art .9 alin (3) al Proiectului de Ordin de completare a OMS 1992/2023 nu precizeaza modul in care se realizeaza “încheierea de contracte de prestări servicii” de catre un LABORATOR MEDICAL cu “Biologii, biochimiștii și chimiștii” care “ își pot exercita în mod INDEPENDENT activitatea” in cadrul LABORATORULUI MEDICAL sub forma juridica legala de cabinet conex actului medical.
Textul Proiectului de Ordin de completare a OMS 1992/2023 trebuie sa precizeze fara echivoc modul in care “un laborator de analize medicale autorizat” incheie contracte de prestari servicii cu “Biologii, biochimiștii și chimiștii” care “ își pot exercita în mod INDEPENDENT activitatea” in cadrul LABORATORULUI MEDICAL ca titlulari ai cabinetelor de libera practica conexe actului medical “conform autorizației de liberă practică și acreditărilor obținute de la Ministerul Sănătății”.
Membrii OBBCSSR recunosc rolul coordonator al MEDICULUI clinician in coordonarea ECHIPEI MEDICALE care contribuie la ACTUL MEDICAL si recunosc ca analizele medicale stau LA BAZA actului MEDICAL ( fara a constitui ACT MEDICAL) pentru ca 70-80% dintre diagnosticele medicale sunt puse de catre medicii CLINICIENI pe baza rezultatelor analizelor medicale efectuate si parafate deopotriva de catre medici cu specialitatea medicina de laborator sau microbiologie medicala si bbc isti MEDICALI specialisti/ principali recunoscuti LEGAL in Ordinul MS 1608/2022 semnat de catre dl prof univ dr Alexandru Rafila Ministrul Sanatatii in exercitiu.