Cuvântul public al Președintelui OBBCSSR pentru ședința AGN din 3 octombrie 2024 

Calitatea de Președinte al OBBCSSR presupune nu numai extrem de multă muncă prin analiza minuțioasă a fiecărui dosar ci și cunoștințe, în primul rând legislative, dar nu numai, în vederea eliberării  sub semnătură ASUMATĂ de Președintele OBBCSSR  a oricărui document eliberat pentru exercitarea profesiilor reglementate de “biochimist, biolog și chimist în sistemul sanitar”  având în vedere faptul că profesiile de ”biochimist, biolog și chimist în sistemul sanitar”  sunt complet diferite de profesiile MEDICALE de:

– medic  de laborator care este numai un  absolvent licențiat care are aceeași licență în medicină, care are aceeași specializare prin rezidențiat în  medicina de laborator sau microbiologie medicală;

– asistentul medical licențiat sau nelicențiat care are studii medicale.

Încerc să prezint publicului larg, presei, potențialilor doritori ai înscrierii în OBBCSSR dar și actualilor deja membri, o sinteză  a unei analize minuțioase demonstrată cu documente valabile în orice instanță ca să demonstrez că  profesia reglementată de “biochimist/biolog/ chimist în sistemul sanitar” nu poate fi exercitată nici de orice licențiat, nici de orice licențiat  în biologie/ chimie care dorește un loc de muncă pentru că exercitarea profesiei de “biochimist/biolog/chimist în sistemul sanitar” are un impact direct asupra pacientului.

I. LEGISLATIA aplicabilă valabilă exercitării profesiilor de “biochimist, biolog și chimist în sistemul sanitar”  nu este suficient de clară, ar trebui prevederile din mai multe legi actuale valabile conexate, introduse în Legea de reglementare nr. 460/2003 care trebuie modificată corespunzător printr-un act normativ – necesită multă muncă, știință, nu numai legislativă, resurse etc.

Da, am ”scris tone de documente la Minister și la parlament și ați obținut și mărirea salariilor”  după cum recunoaște  în scris membrul OBBCSSR Teodora Jinga, dar este         într-adevăr “nevoie de bani” pentru că s-a terminat cu perioada gratuităților, orice muncă trebuie plătită, a oricui, și proporțional, în mod special cu nivelul răspunderii asumate și a muncii intelectuale prestate. 

Prin analiza legislației valabile și prin asumarea de către Președintele OBBCSSR a oricărui document în baza căruia un membru exercită profesia reglementată de “biochimist/biolog/ chimist în sistemul sanitar”  muncesc  pentru a scrie din nou “tone de documente“ pentru:


I.1 ELIMINAREA avizării anuale a certificatului de membru ASUMATĂ de către Președintele OBBCSSR pentru anul 2025 comunicată public și anunțând CNAS în timp util până la contractarea viitoare din 2025 pentru că:

I.1.1 UNICĂ condiție legală cu impact PENAL pe care trebuie să o îndeplinească un licențiat în biologie/chimie ca să exercite LEGAL profesia  de “biochimist/biolog/chimist în sistemul sanitar”  este ca să dețină certificat de membru al OBBCSSR  având în vedere faptul că în conformitate cu Articolul 44 al Legii nr. 460/2003 

Practicarea profesiunilor de biochimist, biolog și chimist din sistemul sanitar de către persoanele care nu au această calitate (NB calitatea de membru al OBBCSSR) constituie infracțiune și se pedepsește conform prevederilor Codului penal.”

I.1.2 am constatat personal în urma analizării minuțioase de către mine a Formularul de solicitare a avizării pentru anul 2024 a certificatului de membru al OBBCSSR  ca un Formular de solicitare a avizării anuale a avizării OBBCSSR a certificatului de membru conține,  cu intenție sau fără intenție multe omisiuni și informații neadevărate/ mincinoase/ false fapt pentru care OBBCSSR întreprinde următoarele acțiuni:

1. NOTIFICĂ astăzi public, fiecare membru al OBBCSSR care cu intenție sau fără intenție are omisiuni și informații neadevărate/ mincinoase/ false pe „Formularul de solicitare a avizării pentru anul 2024 a certificatului de membru al OBBCSSR” să trimită URGENT datele corecte solicitate pentru avizarea certificatului de membru în anul 2024 pentru că în caz contrar i se va retrage avizarea certificatului de membru pentru anul 2024 și CNAS va fi înștiințată de Președintele OBBCSSR în acest sens;

2. Președintele OBBCSSR verifică personal, minuțios, prin sondaj, „Formularul de solicitare a avizării pentru anul 2024 a certificatului de membru al OBBCSSR” începând cu data de 10 octombrie 2024 și în funcție de situația concretă constată retrage avizarea certificatului de membru pentru anul 2024 și CNAS va fi înștiințată de Președintele OBBCSSR în acest sens;

I.1.3 solicitarea de către CNAS a avizării anuale a certificatului de membru al OBBCSSR a fost introdusă în lege pentru a fi membrii OBBCSSR similari cu medicii și asistenții medicali însă  medicii și asistenții medicali au nevoie de avizarea anuală a certificatului de membru de către organizația  lor profesională pentru că:

(a) au profesii medicale cu recunoaștere automată de către MS a exercitării profesiei de medic și asistent medical în orice stat membru al UE, fără a anunța întotdeauna organizațiile profesionale astfel încât în statistica din România există medici și asistenți medicali care “de facto”  lucrează în alte țări, deși figurează în evidențele organizațiilor profesionale medicale din România, situație neaplicabilă OBBCSSR;

(b) prin avizarea anuală a certificatului de membru, organizațiile profesionale ale profesiilor medicale medici și asistenți medicali nominalizează pe avizarea anuală a certificatului de membru pentru exercitarea profesiei, numărul asigurării de malpraxis depuse/trimise de medicii și asistenții medicali la organizațiile lor profesionale, situație neaplicabilă OBBCSSR,

fapt pentru care OBBCSSR întreprinde următoarele acțiuni:

1.Președintele OBBCSSR verifică personal, minuțios, prin sondaj, „Formularul de solicitare a avizării pentru anul 2024 a certificatului de membru al OBBCSSR” începând cu data de 10 octombrie 2024 şi existenţa asigurării de malpraxis valabile pentru trim.IV 2024 și în funcție de situația concretă constată retrage avizarea certificatului de membru pentru anul 2024 și CNAS este înștiințată de Președintele OBBCSSR în acest sens pentru ca  membrii OBBCSSR refuză să trimită la OBBCSSR  asigurările lor de malpraxis (caz concret, cu trasabilitate, trei membri ai filialei OBBCSSR Dolj),;

2.Președintele OBBCSSR solicită MS și CNAS  eliminarea de la  art. 73 alin. 2 lit. ș) Secțiunea a II – a Ordinului comun MS/CNAS nr. 1857/441/2023 a avizării anuale a certificatului de membru – ”certificatul de membru al Ordinul Biochimiștilor, Biologilor și Chimiștilor în sistemul sanitar din România, pentru fiecare biolog, chimist, biochimist medical care își desfășoară activitatea la furnizor     într-o formă prevăzută de lege și care urmează să fie înregistrat in contract și să funcționeze sub incidența acestuia, valabil la data încheierii contractului si reînnoit pe toata durata derulării contractului, document care se eliberează / se avizează si pe baza dovezii de asigurare de răspundere civila in domeniul medical”– fapt pentru care se eliminăse avizează”;

I.2. PRECIZAREA  corectă pe asigurarea de malpraxis a oricărui  membru al OBBCSSR a:

PROFESIEI  asigurate de, după caz – “biochimist/biolog/chimist în sistemul sanitar”  pentru a nu mai fi confundată cu alte profesii, de exemplu cu profesia de “biolog” la muzeu, așa cum a fost confundată la stabilirea salarizării prin Legea – cadru nr. 153/2017, și pentru  ca să nu dea asiguratul membru al OBBCSSR banii degeaba, pentru ca asigurarea de malpraxis  să fie utilă în mod real  oricărui membru al OBBCSSR într-un caz de malpraxis. 

SPECIALITĂȚII paraclinice asigurate deținută de către asiguratul membru al OBBCSSR, după caz, una sau mai multe dintre cele 28 de specialități actuale pentru a fi asigurat real având în vedere că niciun membru al OBBCSSR nu deține specialitatea paraclinică asigurată precizată acum pe asigurările de malpraxis de “biolog” sau “ medicina de laborator” sau ”microbiologie medicală”,

fapt pentru care OBBCSSR întreprinde următoarele acțiuni:

  1. Fiecare membru al OBBCSSR poate solicita individual asiguratorului să completeze la “Mențiuni” asigurarea de malpraxis valabilă cu:

PROFESIA  asigurată de, după caz – “biochimist/biolog/chimist în sistemul sanitar”  pentru a nu mai fi confundată cu alte profesii, de exemplu cu profesia de “biolog” la muzeu, așa cum a fost confundată la stabilirea salarizării prin Legea – cadru nr. 153/2017, și pentru  ca să nu dea asiguratul membru al OBBCSSR banii degeaba, pentru ca asigurarea de malpraxis  să  fie utilă în mod real  oricărui membru al OBBCSSR într-un caz de malpraxis. 

SPECIALITATEA  paraclinică  asigurată deținută de către asiguratul membru al OBBCSSR, după caz, una sau mai multe dintre cele 28 de specialități actuale pentru a fi asigurat real având în vedere că niciun membru al OBBCSSR nu deține specialitatea paraclinică asigurată precizată acum pe asigurările de malpraxis de “biolog” sau “medicina de laborator” sau ”microbiologie medicală”.

  • În termen rezonabil sper să pot identifica cu un volum de muncă uriaș autoritatea statutului român – cine, ce, unde, când, cum să modifice  și cu ce resurse – legislația aplicabilă.

I. 3 PRECIZAREA mai clară în Hotărâre / normă internă legala din 3 octombrie 2024 a condițiilor exercitării profesiilor de “biochimist, biolog și chimist în sistemul sanitar”  pentru că, deși pare ireal, există membri ai OBBCSSR care NU respectă legislația valabilă și în acest fel poate că își amintesc să o respecte cunoscând informat și sancțiunile la care se expun pentru că eu NU îmi asum nimic sub semnătură dacă nu este respectată legea și realitatea.

(a) Exemplu caz concret  al unui membru al OBBCSSR:

– A trimis formularul de solicitare a vizei pentru anul 2024 incomplet fără pag. 1 și pag. 6 (cu intenție sau fără intenție?!): 

– nu a trimis pagina 1 a formularului de solicitare a vizei – în care trebuia să fie completate: numele, prenumele, datele de contact, informații privind studiile de licență;

– la pagina 2 din formularul de solicitare a vizei nu a bifat informațiile cu privire la parafă;

– la pagina 3 din formularul de solicitare a vizei nu a bifat informațiile privind responsabil de analiză, efectuarea gărzilor ci a precizat ”conform fișei postului”;

– nu a trimis pagina 4 a formularului de solicitare a vizei;

– la pagina 5 din formularul de solicitare a vizei nu a  bifat pentru anul 2024  dacă există medici sau asistenți medicali în laboratorul în care își desfășoară activitatea profesională, cu toate că pe site-ul unității sanitare există public informația privind faptul că în cadrul laboratorului medical sunt: ”1 medic specialitatea medicină de laborator” și ”3 asistenți medicali principali – studii postliceală”;

– pe pagina 6  din formularul de solicitare a vizei nu a  pus parafa.

(b) exemplu  de alt caz concret, membru al OBBCSSR care NU deține nicio specialitate de la MS, care și-a confecționat singur o parafă cu un cod pe care singur și l-a alocat, care NU există în RUN deținut legal de OBBCSSR, care aplică această PARAFĂ prin încălcarea dispozițiilor art. 20 al Legii nr. 460/2003, 

deși aceste informații sunt legal a fi solicitate și le utilizăm pentru aplicarea Legii nr. 460/2003, 

fapt pentru care OBBCSSR întreprinde următoarele acțiuni:

1. NOTIFICĂ astăzi public, fiecare membru al OBBCSSR pe pagina oficială de web http://www.obbcssr.ro  articolul 3, alin.  (1^2)  al Legii nr.  460/2003 completat prin Articolul VII din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 66 din 13 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 563 din 17 iunie 2024 conform căruia membrii OBBCSSR FARĂ o SPECIALITATE au  legal “competențe și atribuții limitatelucrează numai/exclusiv sub îndrumarea și supravegherea unui biochimist/biolog/chimist medical specialist cu aceeași specialitate sau a unui medic confirmat în specialitatea medicină de laborator sau microbiologie medicală, conform prevederilor art. 12.”- “Biochimiștii, biologii și chimiștii care nu îndeplinesc condițiile de obținere a certificatului pentru titlul profesional de biochimist/biolog/chimist medical specialist cel puțin în una dintre specialitățile pentru care Ministerul Sănătății eliberează titlul profesional de biochimist/biolog/chimist medical specialist în specialitate exercită profesia reglementată de «biochimist/biolog/chimist în sistemul sanitar» cu competențe și atribuții limitate, sub îndrumarea și supravegherea unui biochimist/biolog/chimist medical specialist cu aceeași specialitate sau a unui medic confirmat în specialitatea medicină de laborator sau microbiologie medicală, conform prevederilor art. 12.”, FĂRĂ DREPT DE PARAFĂ:

2. Orice astfel de situație aflată și dovedită este semnalată de OBBCSSR instituțiilor și autorităților statului român.

II. REGISTRUL UNIC ca DOCUMENT INTERN deținut legal de OBBCSSR conform art. 25 al Legii nr. 460/2003 a conținut și conține legal mai multe secțiuni care vor fi precizate pe certificatul de membru al OBBCSSR în conformitate cu legislația actuală valabilă pentru a mi ASUMĂ sub semnătură numai/exclusiv ceea ce este susținut de documentele existente la fiecare dosar profesional al fiecărui membru:

La Secțiunea ”A – Stagiari”

La Secțiunea ”B – Supravegheați”

La Secțiunea ”C – EuSpLM”

La Secțiunea ”D – Câștigați”

La Secțiunea ”E – Speciali”, etc….

Drepturile profesionale legale  obținute de OBBCSSR sunt aceleași pentru toți membrii săi dar fiecare membru în parte trebuie să știe/cunoască/conștientizeze care este pregătirea lui profesională în medicina de laborator, nivelul lui de calificare, și evident oricine are acces și nevoie de certificatul de membru al OBBCSSR. 

Trebuie să demonstrăm prin pregătire profesională în medicina de laborator și nivel de calificare adecvat pentru a susține ca “biochimiștii/biologii/chimiștii țin laboratoarele din România” în condițiile în care trebuie  să recunoaștem adevărul evident pe care îl știu și MS și CMR că numai puțini membri ai OBBCSSR” “îndeplinesc cerințele actuale de pregătire profesională în medicina de laborator” conform standardului european al EFLM public pe http://www.eflm.eu care să le permită să lucreze ca specialiști cu una sau mai multe monospecialități cu aceleași drepturi profesionale actuale, de PARAFARE, similare cu ale medicilor specialiști cu polispecialitatea medicală medicina de laborator, dar numai în compartimentul  laboratorului medical în care exercită respectiva specialitate deținută legal de la MS. 

Aproximativ 35% dintre actualii membri ai OBBCSSR pot demonstra în fața oricui că îndeplinesc cerințele de pregătire profesională legală în specialitatea medicină de laborator conform standardului european al EFLM public pe www.eflm.eu și NU pot fi DISCRIMINAȚI!

III. MOBILITATEA profesiilor în UE, sistemul informatic al pieței interne a UE (IMI) solicitările de recunoaștere/echivalare a studiilor în UE sunt o realitate chiar dacă este necunoscută sau neacceptată de către unii membri ai OBBCSSR.

(a) Exista zeci de solicitări de înscriere în OBBCSSR din toate colturile lumii care trebuie analizate individual, cu teste de proporționalitate.

(b) Angajații (puțini) pe care îi avem merg la instruiri periodice la Ministerul Educației, Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor (CNRED), Ministerul Sănătății (MS),  unde primesc zeci de documente care trebuie analizate, însușite și aplicate pentru recunoașterea  calificărilor din fiecare țara din lume și fiecare stat membru al UE, SEE și Confederația Elvețiană; 

(c) Angajații (puțini) pe care îi avem efectuează  împreună cu Președintele Comisiei de Strategii utilizând AI o analiză a situației existente în fiecare țară pentru că 

OBBCSSR a primit în semestrul II al anului 2024 până în prezent 24 de cereri de înscriere ÎNSOTITE DE DOCUMENTE din partea unor cetățeni după cum urmează:

  • cu studii integrale în afara spațiului UE – un număr de 11 cereri de la cetățeni din țările:
  • UK (Marea Britania, Scoția)
  • Ucraina (3)
  • Canada
  • Algeria
  • Nigeria (2)
  • Iran
  • cu studii parțiale în spațiul UE – un număr de 7 cereri de la cetățeni din tarile:
  • UK (Marea Britania, Scoția)
  • Ucraina
  • Canada
  • Algeria
  • Nigeria
  • Iran
  • România
  • cu studii integrale în spațiul UE – un număr de 6 cetățeni din țările:
  • România (2)
  • Belgia
  • Italia
  • Spania
  • Franța

care au lucrat în țări din UE, SSE și Confederația Elvețiană în conformitate cu legislația națională a fiecărei țări.

Numărul cetățenilor din alte state, solicitanți ai înscrierii în OBBCSSR este  mult mai mare dar nu au trimis încă documentele sau toate documentele legale justificative pentru cererea lor.

În ceea ce privește Franța, membrii OBBCSSR care doresc să lucreze în Franța o fac exclusiv ca și tehnicieni medicali (avem foști colegi în această situație), FĂRĂ autonomie ca în România, lucrând exclusiv/numai sub coordonarea unui medic sau farmacist specializat în medicina de laborator.

### **Analiză comparativă: Franța vs. România**

#### **1. Legislație**

În **Franța**, laboratoarele medicale sunt reglementate de **Codul Sănătății Publice** (Code de la Santé Publique), în special articolele **L6211-1** și **L6242-5**. Profesiile din laboratoarele de analize medicale cu titluri protejate din sunt rezervate exclusiv  **medicilor** și **farmaciștilor** cu specializare în **medicină de laborator**. Așadar, termenul de **biologie medicală** în Franța se referă la **medicina de laborator** și nu la biologia medicală așa cum este definită în România pentru **BBC** (biologi, biochimiști și chimiști).

În **România**, **Legea 460/2003** și **Legea 200/2004** reglementează în mod specific profesiile de biolog, biochimist și chimist, care au drept de parafă independent/ AUTONOM  de medicul cu specialitatea medicina de laborator și pot lucra independent de medic  în laboratoarele medicale in specialitatea deținută de la MS. 

#### **2. Cerințe Educaționale**

În **Franța**, specialiștii în domeniul medicină de laborator trebuie să fie EXCLUSIV **medici** sau **farmaciști** care au urmat o specializare suplimentară în **medicină de laborator**. Această specializare le oferă dreptul de a efectua, interpreta și semna analizele medicale.

În contrast, în **România**, **BBC** (biologi, biochimiști, chimiști) care urmează programe de licență și masterat în domeniul laboratorului medical/ clinic sau echivalent  și uneori doctorat, se înscriu în **OBBCSSR** și pot lucra AUTONOM /independent  în laboratoarele medicale, asumându-și LEGAL prin PARAFĂ efectuarea, după caz,  interpretarea  și semnarea  analizelor  medicale conform art. 20 al Legii nr. 460/2003. 

#### **3. Autonomie și Relația cu Medicii**

În **Franța**, autonomia în laboratoarele medicale este rezervată EXCLUSIV **medicilor** și **farmaciștilor** specializați în medicina de laborator.  Aceștia au responsabilitatea directă pentru interpretarea și semnarea rapoartelor medicale. **Tehnicienii medicali** din Franța care pot fi licențiați în biologie,  lucrează  exclusiv sub supravegherea profesioniștilor specialiști în medicina de laborator medici și farmaciști.

În **România**, **BBC au autonomie completă după înregistrarea în **OBBCSSR**, având dreptul de a semna rapoarte medicale cu parafă conform art. 20 al Legii nr. 460/2003.

IV. AUTORIZATIA de LIBERĂ PRACTICĂ (ALP) 

Alin. (1^1) al art. 3 din Legea  nr. 460/2003 este extrem de explicit asupra faptului că eu îmi ASUM în numele OBBCSSR ca Președinte al OBBCSSR  avizarea anuală a Autorizațiilor de liberă practică (ALP) exclusiv pe baza documentelor legale printre care si asigurarea de malpraxis -“Autorizația de liberă practică prevăzută la alin. (1) se avizează anual. Avizul anual se acordă numai după încheierea asigurării de răspundere civilă pentru greșeli în activitatea profesională, valabilă pentru anul respectiv.

(la 17-06-2024, Articolul 3, Secțiunea 1, Capitolul I a fost completat de Punctul 3., Articolul VII din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 66 din 13 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 563 din 17 iunie 2024 )” 

NU există o dată de la care eu  îmi ASUM în numele OBBCSSR eliberarea avizării anuale a ALP și nici nu există o dată certă  de la care se aplică art. 3 al Legii                                            nr.  460/2003  modificată și completată prin OUG nr. 66/2024, deci eu semnez și îmi asum   avizarea ALP (și eliberarea de către OBBCSSR a ALP) numai/ exclusiv dacă analizez cu ochii și mintea mea asigurarea de malpraxis a fiecărui membru al OBBCSSR pentru care eu prin semnătura dată de mine certific avizarea anuală a fiecărui ALP în baza asigurării  de malpraxis, și evident, toate documentele prezentate de pregătire profesională în medicina de laborator. 

Cine refuză să trimită la OBBCSSR asigurarea de malpraxis se supune sancțiunilor legii și NU va avea asumarea de către mine prin semnătura mea a ceva ce nu cunosc, adică asigurarea lui de malpraxis sau orice document legal.

CONCLUZII:

1. ORICE  membru al OBBCSSR care respecta legile aplicabile in vigoare are sustinerea OBBCSSR;

2. Fiecare certificat de membru al OBBCSSR va fi actualizat in trim IV al anului 2024 in baza :

2.1 dovezilor modificarii datelor personale si profesionale in anul 2024; 

2.2 Asigurarii  de malpraxis valabila obligatoriu a fi trimisa  la OBBCSSR de catre fiecare membru fara nicio exceptie pentru ca este cerinta legala a art 73 alin 2, lit ş, Sectiunea II a Ordinului comun MS/ CNAS nr 1857/441/2023;

3. Dovezile acumularii celor 40 de puncte EMC anuale necesare pentru demonstrarea pregatirii profesionale continue legale pentru sistemul sanitar sunt pastrate de catre fiecare membru si pot fi oricand solicitate de OBBCSSR pentru demonstrarea de catre fiecare membru a indeplinirii  cerintei legale; 

4. Neactualizarea de catre fiecare membru in trim IV al anului 2024 a certificatului de membru cu datele obligatorii solicitate atrage suspendarea certificatului de membru al OBBCSSR pana la trimiterea la OBBCSSR a  documentelor de actualizare a datelor si anuntarea MS si CNAS asupra situatiei; 

5. orice membru care incalca legislatia, conform legislatiei,  isi pierde calitatea de membru al OBBCSSR pentru ca, in calitate de licentiati, cu o pregatire generala  valabila pentru toate ramurile economiei, licentiatii in biologie/ chimie au in COR zeci de functii/ ocupatii pe care pot fi angajati si nu mai plateste nicio cotizatie si nicio taxa la OBBCSSR: