OBBCSSR nu este instituție publică deci nu primeste bani de la stat si nu are angajați plătiți din fonduri publice.

ELIBERAREA ALP ȘI AVIZUL ANUAL AL ALP

Fiecare membru al OBBCSSR trimite individual și voluntar la OBBCSSR datele personale și profesionale necesare pentru eliberarea celor patru documente oficiale în vederea exercitării legale a profesiilor reglementate de OBBCSSR cu titlu protejat.

O parte dintre datele cu caracter personal trimise individual și voluntar la OBBCSSR de către fiecare membru sunt precizate pe certificatul de membru și/ sau pe Autorizația de Liberă practică ( ALP) eliberate de OBBCSSR.

Fiecare membru al OBBCSSR poate verifica pe documentele oficiale primite de la OBBCSSR corectitudinea datelor cu caracter personal precizate pe aceste documente pe care el însuși individual și personal le-a trimis la OBBCSSR.

Certificatul de membru este depus de angajator la CNAS, Autorizația de liberă practică (ALP)este prezentată unor entități juridice, deci sunt documente care intră în circuitul civil al documentelor.

Nr. Crt.Coloane din RUNDatele cu caracter personal din RUN – publiceCertificat membruALP
DATE DE IDENTIFICARE PERSONALA
1Coloana 1  NumeDADA
2Coloana 2 Nume anteriorDADA
3Coloana  3 PrenumeDADA
4Coloana 4 CNPDADA
5Coloana 5  Adresa domiciliu (mentionata in BI/CI)DA
6Coloana 6 Judet/ sectorDA
7Coloana 7 E-mail
8Coloana 8 Telefon
DATE PRIVIND PREGATIREA PROFESIONALA
9Coloana 9 Facultate absolvitaDA
10Coloana  10 Promotia / sesiunea
11Coloana  11 Seria licenta
12Coloana  12 Nr. Licenta
13Coloana  13 Eliberata de
14Coloana  14 Profil / Domeniu licentaDA
15Coloana  15 Titlu obtinut mentionat pe diploma de licenta
16Coloana 16 Programul de studii / Specializarea licentaDA
17 Coloana 17 Durata licenta
18Coloana  18 Tip de master absolvitDA
19Coloana  19 denumire program de Master absolvit
20Coloana  20 diploma de MASTER eliberata de Universitate
21Coloana  21 Facultatea deDA
22Coloana 22 promotia
23Coloana 23 Durata master
24Coloana  24 denumire ALT program de Master absolvit
25Coloana  25 Anul absolvirii
26Coloana  26 Titlu de Doctor inDA
27Coloana  27 Anul obtinerii
28Coloana  28 NIVELUL DE CALIFICARE
29Coloana  29 Este EUSPLMDA
30Coloana  30 Studii universitare sunt echivalate de Ministerul Sanatatii
DATE PRIVIND PROFESIA REGLEMEMETATA
31Coloana  31 ProfesiaDA
32Coloana  32 Functia / ocupatiaDA
33Coloana  33 Grad / Titlul profesionalDADA
34Coloana  34 Specialitatea 1 detinuta de la MSDADA
35Coloana  35 Anul obtinerii 1
36Coloana  36 Grad / Titlu profesionalDA
37Coloana  37 Specialitatea 2 detinuta de la MSDADA
38Coloana  38 Anul obtinerii 2
39Coloana  39 Specialitatea 3 detinuta de la MSDADA
40Coloana  40 Anul obtinerii 3
41Coloana  41 Specialitatea 4 detinuta de la MSDADA
42Coloana  42 Anul obtinerii 4
43Coloana  43 Specialitatea 5 detinuta de la MSDADA
44Coloana 44 Anul obtinerii 5
45Coloana  45 Cod parafa / cod unic RUNDA
46Coloana  46 ALP emis de OBBCSSR nr.DA
47Coloana  47 Data emiteriiDA
48Coloana  48 ALP avizat pentru anul
49Coloana 49 Nr. ALP emis de DSP
50Coloana 50 Data eliberarii
DATE PRIVIND ANGAJATORUL
51Coloana 51 ANGAJATOR in sistemul PUBLIC / PRIVATDA
52Coloana  52 Compartimentul in care isi desfasoara activitateaDA
53Coloana  53 ANGAJATOR cu norma IntreagaDA
54Coloana  54  Localitate ANGAJATOR cu norma intreagaDA
55Coloana  55 Judet ANGAJATOR cu norma intreagaDA
56Coloana  56  ANGAJATOR cu norma partiala 2DA
57Coloana  57  ANGAJATOR cu norma partiala 3DA
58Coloana 58  ANGAJATOR cu norma partiala 4DA

OBBCSSR eliberează Autorizația de liberă practică (ALP) și avizează anual ALP pentru exercitarea profesiilor reglementate cu titlu protejat de “biochimist, biolog și chimist în sistemul sanitar” în temeiul Legii primare, speciale, de referință și de reglementare nr. 460/2003 modificată și completată de Guvernul României în anul 2024 prin OUG 66/17 iunie 2024, ÎNSĂ în niciun text de lege OBBCSSR NU este menționată ca fiind autoritate a  administrației publice sau asimilată în conformitate cu dispozițiile art. 3 alin. (1) lit. a) din OUG nr. 27/2003  și, prin urmare, OBBCSSR eliberează Autorizație de liberă practică (ALP) ca act civil, fără ca aceasta să fie un act administrativ.

Prin niciun articol al Legii primare, speciale, de referință și de reglementare nr. 460/2003 modificată și completată de Guvernul României în anul 2024 prin Ordonanța de Urgență a Guvernului (OUG) nr. 66/17 iunie 2024 nu se precizează “un transfer al atribuțiilor de emitere a ALP către OBBCSSR” ci se stipulează faptul că “Exercitarea profesiunilor de biochimist, biolog și chimist în sistemul sanitar se face pe baza autorizației de liberă practică, eliberată de Ordinul Biochimiștilor, Biologilor și Chimiștilor în sistemul sanitar din România” în baza unor acte expres precizate în lege printre care la lit. g) “adeverința de salariat cu ocupația de biochimist/biolog/ chimist în sistemul sanitar” sau adeverința ca ”persoană care desfășoară servicii publice conexe actului medical, emisă de o unitate clinică sanitară sau de cercetare biomedicală” (netrimisă de niciun membru).

Pentru că până la data de 17 iunie 2024 eliberarea Autorizațiilor de liberă practică (ALP) a fost atribuția Ministerului Sănătății (MS) și a celor 41 de Direcții de Sănătate Publică (DSP), instituții publice cu angajați plătiți din bugetul statului, OBBCSSR a introdus legal, în temeiul legii, taxe profesionale pentru eliberarea documentelor necesare pentru exercitarea legală a profesiilor reglementate de OBBCSSR cu titlu protejat, inclusiv taxa profesională pentru eliberarea ALP de către OBBCSSR care până la 17 iunie 2024 au fost eliberate de către MS și cele 41 de Direcții de Sănătate Publică (DSP).
Precizam că anterior anului 2024 OBBCSSR nu a avut taxe profesionale (deși, celelalte organisme profesionale din sănătate au avut) și că taxa profesională pentru eliberarea Autorizației de liberă practică (ALP) de către OBBCSSR este de 350 de lei stabilită prin corespondență cu taxa de 340 de
lei plătită în contul Ministerului Sănătății (MS) instituție publică de membrii OBBCSSR pentru susținerea examenului național organizat de MS.

Până la data de 11.11.2025 toți cei aproximativ 4000 de membri (100%) activi înregistrați în Registrul Unic dețin Autorizație de liberă practică (ALP) eliberată de OBBCSSR conform Legii nr. 460/ 2003 modificată și completată de Guvernul României în anul 2024 prin Ordonanța de Urgență a Guvernului (OUG) nr. 66/17 iunie 2024 pentru “adeverința de salariat cu ocupația de biochimist/biolog/ chimist în sistemul sanitar” , niciun membru nu deține Autorizație de liberă practică (ALP) eliberată de OBBCSSR pe baza unei adeverințe ”ca persoană care desfășoară servicii publice conexe actului medical, emisă de o unitate
clinică sanitară sau de cercetare biomedicală”
.

Dintre cei aproximativ 4000 de membri ( 3975 de membri înregistrați în Registrul Unic – RUN la data de 11.11.2025, număr variabil de la o zi la alta prin permisa suspendare sau reluare a calității de membru) ) aproximativ 10% au trimis mai mult decât o singură adeverință de salariat cu ocupația de ”biochimist/biolog/ chimist în sistemul sanitar”, al cărui număr este de asemenea variabil de la o zi la alta prin permisele legale demisii de la un angajator precum și prin corectitudinea informării la timp a OBBCSSR despre orice modificare apărută în datele profesionale ale unui membru.

Prin niciun articol al Legii speciale, primare, de referință și de reglementare nr.460/2003 modificată și completată de Guvernul României în anul 2024 prin OUG 66/17 iunie 2024 OBBCSSR nu este “organism profesional investit cu exercitarea autorității de stat in domeniu”, nu este definit ca ”de drept public, cu responsabilități delegate de autoritatea de stat” așa cum sunt definite celelalte organizații profesionale prin legile speciale de înființare.

Legile speciale de reglementare ale celorlalte profesii din sistemul sanitar stipulează clar și explicit în legea specială de reglementare a profesiei respective caracterul organizației profesionale de ”interes public cu responsabilități delegate de autoritatea de stat”, după cum urmează:

Colegiul Medicilor din România – CMR  este definit prin insasi legea de infiintare nr.95 / 2006 la Art. 412 alin 1 
ca “ CMR este organism profesional, apolitic, fără scop lucrativ, de drept public, cu responsabilități delegate de autoritatea de stat, în domeniul autorizării, controlului și supravegherii profesiei de medic ca profesie liberală, de practică publică autorizată.” 

Colegiul Medicilor Stomatologi din România  CMSR  este definit prin insasi legea de infiintare nr.95 / 2006 la Art. 510 alin. 1) ca  “ CMDR este organism profesional, apolitic, fără scop lucrativ, de drept public, cu responsabilități delegate de autoritatea de stat, în domeniul autorizării, controlului și supravegherii profesiei de medic dentist ca profesie liberală, de practică publică autorizată.”

Colegiul Farmaciștilor din România – CFR este definit prin insasi legea de infiintare nr.95 / 2006 la Art. 586 alin.1) ca “ CFR este organism profesional, apolitic, fără scop lucrativ, de drept public, cu responsabilități delegate de autoritatea de stat, în domeniul autorizării, controlului și supravegherii profesiei de farmacist ca profesie liberală, de practică publică autorizată.”

Colegiul Fizioterapeuților din România este definit  prin insasi legea de infiintare  nr. 229/2016 la art.20 alin 1 ca „ organizaţie profesională, cu personalitate juridică, neguvernamentală, de interes public, apolitică, fără scop patrimonial, cu responsabilităţi delegate de autoritatea de stat, având ca obiect de activitate autorizarea, controlul și supravegherea exercitării profesiei de fizioterapeut, ca profesie liberală de practică publică autorizată.”

Colegiul Psihologilor din România este definit prin insasi legea de infiintare nr.213/2004 la Art.23 alin.(1)  ca  „organizaţie profesională, cu personalitate juridică, de drept privat, apolitică, autonomă şi independentă, de interes public, cu patrimoniu şi buget proprii. Colegiul are rolul de a reprezenta şi de a ocroti la nivel naţional şi internaţional interesele profesiei de psiholog cu drept de liberă practică.”

 Ordinul Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România –OAMGMAMR este definit prin insasi legea de infiintare OUG nr. 144/2008 la  Art. 38 alin.  1) ca  „ se organizează şi funcţionează ca organizaţie profesională, cu personalitate juridică, neguvernamentală, de interes public, apolitică, fără scop patrimonial, cu responsabilităţi delegate de autoritatea de stat, având ca obiect de activitate controlul şi supravegherea exercitării profesiei de asistent medical generalist, a profesiei de moaşă şi, respectiv, a profesiei de asistent medical, ca profesii liberale de practică publică autorizate.

OBBCSSR și-a îndeplinit atribuția de la art.3 al Legii primare, speciale, de referință și de reglementare nr. 460/2003 modificată și completată de Guvernul României în anul 2024 prin OUG 66/17 iunie 2024 FĂRĂ a avea în legea primară specială de înființare ”responsabilităţi delegate de autoritatea de stat”.

Legea primară, specială, de referință și de reglementare nr.460/2003 modificată și completată de Guvernul României în anul 2024 prin OUG 66/17 iunie 2024 nu precizează prin niciun articol al său că sunt “ liberale” profesiile de “biolog/ chimist/ biochimist in sistemul sanitar “ așa cum precizează caracterul liberal al profesiilor de medic, medic dentist, farmacist, fizioterapeut, asistent medical generalist, moașă, asistent medical în legile de înființare  ale organismelor profesionale care reglementează profesia respectivă sau că profesiile de “biolog/ chimist/ biochimist in sistemul sanitar” reglementate de OBBCSSR cu titlu protejat pot fi exercitate cu contract de prestări servicii ca Persoană Fizică Independentă(PFI).

OBBCSSR are temei legal să elibereze ALP conform legii pentru adeverința de salariat angajat “biolog/ chimist/ biochimist in sistemul sanitar “ pentru că anterior încheierii sau modificării contractului individual de muncă cu un angajator, angajatorul are obligația de a informa salariatul cu privire la (…) functia/ ocupația conform specificației Clasificării ocupațiilor din România , unde la domeniul ”SĂNĂTATE” există doar/ numai ocupațiile de biolog/chimist/biochimist medical specialist și principal, NU există fără sintagma ”MEDICAL” și atribuțiile postului (art. 17 alin. (3) lit. d) din Codul muncii).

Există temeiul legal pentru eliberarea ALP de către OBBCSSR pentru salariații membri ai OBBCSSR pentru că ”Atribuțiile postului sunt prevăzute în fișa postului, anexă la contractul individual de muncă” după cum se precizează la pct. F din modelul-cadru al contractului individual de muncă aprobat prin Ordinul M.M.S.S. nr. 64/2003, modificat si completat astfel încât un membru al OBBCSSR care lucrează la mai mulți angajatori diferiți poate avea atribuții diferite în fișa postului anexă la fiecare contract individual de muncă, pe care OBBCSSR trebuie să le cunoască pentru a ”monitoriza și controla” conform legii exercitarea profesiei la fiecare angajator.

Este un subiect de dezbatere profesională dacă este în interesul pacientului și al asigurării calității investogațiilor de laborator pentru pacient schimbarea foarte des a angajatorului, la mai puțin de două luni calendaristice așa cum un membru a trimis la OBBCSSR “ adeverinta  de salariat cu ocupația de biochimist/biolog/ chimist în sistemul sanitar “ cerința lit (g) alin. 1 art. 3 al Legii primare, speciale, de referinta si de reglementare nr.460/2003 modificata si completata de Guvernul României  in anul 2024 prin Ordonanța de Urgență a Guvernului ( OUG) nr. 66/17 iunie 2024 eliberate  in perioada aprilie – septembrie 2025 de  trei angajatori diferiți după cum urmează:

1. “ adeverinta  de salariat cu ocupația de biochimist/biolog/ chimist în sistemul sanitar “ eliberata de angajatorul nr.1 la data de 11.04.2025; 

2. “ adeverinta  de salariat cu ocupația de biochimist/biolog/ chimist în sistemul sanitar “ eliberata de ALT angajator ( angajatorul nr.2)  la data de 02.07.2025 ( dupa trei luni de zile); 

3. ”adeverința  de salariat cu ocupația de biochimist/biolog/ chimist în sistemul sanitar “ eliberată de un al treilea  angajator ( angajatorul nr.3) la data de 25.09.2025  ( după două luni de zile de la cel de al doilea angajator).

OBBCSSR nu ar fi avut cum sa stie unde si cand  exercita un membru profesia reglementata de OBBCSSR cu titlu protejat daca  nu ar fi existat prevederile clare si explicite ale Legii  primare , speciale , de referinta si de reglementare nr.460/2003 modificata si completata de Guvernul Romaniei  in anul 2024 prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului ( OUG)  nr.66/17 iunie 2024 OBBCSSR privind eliberarea ALP in baza actelor mentionate clar si explicit de Guvetnul Romaniei la  art 3 alin 1 unde la lit ( g) este precizata explicit “ adeverinta  de salariat cu ocupația de biochimist/biolog/ chimist în sistemul sanitar “

PENTRU “ Monitorizarea și controlul exercitării profesiilor de «biochimist în sistemul sanitar», «biolog în sistemul sanitar» și «chimist în sistemul sanitar» in temeiul art 1 alin 3 al Legii   primare , speciale , de referință si de reglementare nr.460/2003 modificata si completata de Guvernul României  în anul 2024 prin Ordonanța de Urgență a Guvernului ( OUG)  nr.66/17 iunie 2024.

Pentru anul 2026 OBBCSSR va elibera avizul  anual al  Autorizației de liberă practică ( ALP) conform alin.1^2 art 3 al Legii 460/2003 modificată de Guvernul României în anul 2024 prin Ordonanța de Urgență a Guvernului 66/17 iunie 2024 numai după ce Ministerul Sănătății (MS) va informa OBBCSSR dacă este legală asigurarea de malpraxis a membrilor OBBCSSR pentru servicii conexe actului medical.

Ordinul Președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS)  nr. 346/2006 publicat în MO partea a II a Nr.160/21.II.2025 prevede încheierea de către membrii OBBCSSR a ” Asigurării  de răspundere civilă pentru greșeli în activitatea profesională„(malpraxis)   ca ”personal care acordă servicii conexe actului medical”, ceea ce membrii OBBCSSR nu furnizează.

Membrii OBBCSSR nu au trimis la OBBCSSR adeverințe eliberate de angajatori ca ” personal care acordă servicii conexe actului medical”. 

 OBBCSSR va  elibera avizul anual al  ALP pentru anul 2026 (si al CM  aferent anului 2026) numai după  ce MS va trimite clarificări la OBBCSSR privind asigurarea de malpraxis a membrilor OBBCSSR pentru “ servicii conexe actului medical” ceea ce nu furnizează niciun membru al OBBCSSR care nu va fi acoperit  real de plata asigurării de malpraxis.

OBBCSSR ca organizație profesională este precizată autoritate competentă română alături de Ministerul Sănătății,  dar NU este autoritate publică sau asimilată  unei autorități publice atâta timp cât Guvernul României prin OUG 66/17 iunie 2025 nu a modificat art. 22 alin. (1) din Legea 460/2003 astfel încât în continuare OBBCSSR este definit de Legea 460/2003 ca ”organizație profesională, neguvernamentală, apolitică, nonprofit și cu personalitate juridică, ce reprezintă interesele membrilor săi”.

Legile speciale de înființare a organizațiilor profesionale ale celorlalți profesioniști din sistemul sanitar și din laboratoarele de analize medicale – medici, farmaciști, asistenți medicali – prevăd explicit în articolele în care sunt definite respectivele organizații profesionale care eliberează membrilor lor autorizații de liberă practică prevăd explicit în lege că sunt organizații profesionale de ”de drept public, cu responsabilităţi delegate de autoritatea de stat”, ceea ce legea nu precizează pentru OBBCSSR.

  • Colegiul Medicilor din România – CMR (Art. 412 alin. 1 din Legea nr. 95/2006), Colegiul Medicilor Stomatologi din România – CMSR (Art. 510 alin. 1 din Legea nr. 95/2006)  și Colegiul Farmaciştilor din România – CFR (Art. 586 alin. 1 din Legea nr. 95/2006) sunt definite fiecare în parte ca fiind:  „organism profesional, apolitic, fără scop lucrativ, de drept public, cu responsabilități delegate de autoritatea de stat, în domeniul autorizării, controlului şi supravegherii profesiei de medic ca profesie liberală, de practică publică autorizată.”
  • Ordinul Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România – OAMGMAMR (art. 38 alin.  1  OUG nr. 144/2008)  este definit  astfel  „ se organizează şi funcţionează ca organizaţie profesională, cu personalitate juridică, neguvernamentală, de interes public, apolitică, fără scop patrimonial, cu responsabilităţi delegate de autoritatea de stat, având ca obiect de activitate controlul şi supravegherea exercitării profesiei de asistent medical generalist, a profesiei de moaşă şi, respectiv, a profesiei de asistent medical, ca profesii liberale de practică publică autorizate.”

Înalta  Curte  de Casație și Justiție – Secția de Contencios Administrativ și Fiscal  prin Decizia nr. 2903/2015 pronunțată în data de 25.09.2015 în dosarul nr. 14280/212/2014 a statuat cu claritate și fără echivoc:

  • OBBCSSR nu se încadrează în noțiunea de autoritate publică așa cum este definită de Legea Contenciosului Administrativ;
  • nu există dovada că OBBCSSR  a obținut statutul de utilitate publică sau că a fost autorizat să presteze un serviciu public în regim de putere publică.

De la data de 25.09.2015, de când a fost emisă Decizia ICCJ nr. 2903/2015 și până în prezent nu au apărut modificări ale art. 22 din Legea nr. 460/2003 și nici alte reglementări care să modifice statutul OBBCSSR în măsură să-i confere statut de autoritate/instituție publică sau statut de utilitate publică care să exercite un serviciu de interes public în regim de putere publică.

Prin O.U.G. nr. 66/2024 din 17 iunie 2024 nu s-au  transferat în mod tacit atribute de putere publică către OBBCSSR atât timp cât atribuirea unui statut de utilitate publică sau autorizarea prestării unui serviciu de interes public nu poate opera în lipsa unei atribuiri explicite si clar precizate in lege.

Din întreg conținutul Legii primare, speciale, de referință și de reglementare nr. 460/2003 privind exercitarea profesiunilor de biochimist, biolog și chimist, înființarea, organizarea și funcționarea Ordinului Biochimiștilor, Biologilor și ChimiștiIor în sistemul sanitar din România modificat și completat de Guvernul României în anul 2024 prin Ordonanța de Urgentă a Guvernului nr. 66/2024 nu rezidă că OBBCSSR se încadrează în noțiunea de autoritate publică, astfel cum este definită de Legea contenciosului administrativ.

Însuși  Ministerul Sănătății, instituție publică a statului în temeiul HG  nr. 144/ 2010 confirmă în adresa nr. DGAM 1503 din 18.03.2025 că OBBCSSR nu este instituție publică, nu este organism de utilitate publică, nu este instituție de interes public, „organismul profesional neputând fi asimilat cu o instituție publică”.


PROCEDURĂ / PAȘI PROCEDURALI privind eliberarea ALP și avizul anual al ALP

PROCEDURĂ / PAȘI PROCEDURALI privind  eliberarea  ALP și avizul anual al ALP

prin  solicitarea  individuală, voluntară, liber consimțită pentru prelucrarea datelor cu caracter personal sub întreaga responsabilitate pentru exercitarea permanentă legală pentru fiecare adeverință de salariat deținută ca ”biochimist/biolog/chimist în sistemul sanitar” reglementată de către OBBCSSR  cu titlu protejat.

Prezenta Procedură  este redactată conform legislației valabile aplicabile în luna octombrie 2025, datelor și informațiilor furnizate de către instituțiile/autoritățile publice.

”Autorizația de liberă practică este documentul oficial în baza căruia o persoană poate exercita o profesie”, nu certificatul de membru, nu avizul certificatului de membru, conform adresei oficiale a Ministerul Sănătății cu  Nr. întreg. Reg. 2/3558 / DGAM 347 din 29.01.2025.

OBBCSSR este începând cu data de 17 iunie 2024 ”autoritatea emitentă a autorizațiilor de liberă practică în condițiile emise de această organizație profesională legal constituită” conform adresei oficiale a Ministerul Sănătății cu  Nr. întreg. Reg. 2/3558 / DGAM 347 din 29.01.2025.

Este ”nulă de drept” începând cu 17 iunie 2024, data intrării în vigoare a OUG 66/17 iunie 2024, orice Autorizație  de liberă practică (ALP) eliberată de Ministerul Sănătății sau oricare dintre cele 41 de Direcții  de Sănătate Publică județene sau a Municipiului  București conform adresei oficiale a Ministerul Sănătății cu  Nr. întreg. Reg. 2/3558 / DGAM 347 din 29.01.2025.

Este faptă condamnabilă penal ”cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă” exercitarea fără ALP eliberată de OBBCSSR a profesiei reglementate de ”biolog/chimist/biochimist în sistemul sanitar” potrivit art. 348 din Codul Penal ”Exercitarea fără drept a unei profesiicorelat cu art. 44 al Legii primare, speciale, de reglementare nr. 460/2003 modificată și completată de Guvernul României prin OUG 66/17 iunie 2024.

Ministerul  Sănătății prin adresa nr. Reg. 2/3558/DGAM 347/29.01.2025 a informat si anunțul a fost transmis de OBBCSSR tuturor membrilor  că „nu există autorizațiile de liberă practică emise pe viață”, ”odată cu expirarea prevederilor tranzitorii prevăzute de Ordinul 1992/2023, toate autorizațiile emise acestui act normativ sunt nule de drept.”

 Adresa Ministerului Sănătății  nr. DGAM 1503/18.03.2025  către OBBCSSR precizează foarte clar și explicit faptul că: 

  • OBBCSSR ”nu are statut de utilitate publică”, 
  • OBBCSSR ”nu este instituție de interes public, organismul profesional neputând fi asimilat instituțiilor publice” – vezi FOTO document primit de OBBCSSR de la MS

Ordonanța de Urgență a Guvernului (OUG)  nr. 66/17 iunie 2024 care a modificat  art. 3 al Legii nr. 460/2003,  prevede eliberarea  Autorizației de liberă practică (ALP)  de către OBBCSSR, și nu de Ministerul Sănătății (MS)  și cele 41 de Direcții de Sănătate Publică (DSP),  pentru monitorizarea și controlul exercitării legale  a profesiei de ”biochimist/biolog/chimist în sistemul sanitar”, deși OBBCSSR nu este instituție/autoritate publică cu funcționari publici plătiți de la bugetul statului, ci OBBCSSR este numai autoritate competentă română alături de Ministerul Sănătății pentru „Monitorizarea și controlul exercitării profesiilor de «biochimist în sistemul sanitar», «biolog în sistemul sanitar» și «chimist în sistemul sanitar»” în temeiul art. 1 alin. (3) al Legii nr. 460/2003 cu modificările și completările ulterioare.  

Guvernul României în interesul suprem al pacientului, al siguranței pacientului și al comunității, prin OUG nr. 66/17 iunie 2024, a introdus în Legea nr. 460/2003  eliberarea ALP și a avizului anual al ALP de către OBBCSSR, fără de care  este ilegală exercitarea profesiilor reglementate de OBBCSSR,  având în vedere impactul asupra pacientului, familiei pacientului  și a comunității a activităților  membrilor OBBCSSR cu caracteristici și conținut descrise în art. 9 din Legea  nr. 460/2003 cu modificările și completările ulterioare.

Calitatea de membru al OBBCSSR este obținută, este deținută și este apărată de OBBCSSR numai atâta timp cât sunt deținute concomitent valabile cele patru documente oficiale eliberate de OBBCSSR pentru exercitarea legală a profesiilor reglementate de OBBCSSR cu titlul protejat de ”biochimist/biolog/chimist în sistemul sanitar”:

  • în temeiul legii primare, specifice, de reglementare, 460/2003 cu modificările și completările ulterioare, art. 3, alin 1 și alin 1^2 – Autorizație de liberă practică (ALP) eliberată de OBBCSSR  și avizul anual al ALP  eliberat de OBBCSSR;
  • în temeiul  Hotărârii de Guvern  nr. 521/2023 pentru aprobarea pachetelor de servicii și a Contractului-cadru care reglementează condițiile acordării asistenței medicale, a medicamentelor și a dispozitivelor medicale, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate (CO-CA),  lit. (ș),  Art. 73 , alin. (2) , Anexa nr. 2 – certificatul de membru al Ordinului Biochimiștilor, Biologilor, Chimiștilor în Sistemul Sanitar din România (OBBCSSR)  și avizul anual al certificatului de membru (CM).

Începând cu data de 1 septembrie 2025, avizul anual al certificatului de membru (CM) și eliberarea certificatului de membru al Ordinului Biochimiștilor, Biologilor, Chimiștilor în Sistemul Sanitar din România (OBBCSSR) sunt posibile a fi eliberate  legal numai după eliberarea de către OBBCSSR a Autorizației de liberă practică (ALP) și a avizului anual al ALP  eliberat de OBBCSSR în temeiul legii primare, specifice, de reglementare, 460/2003 cu modificările și completările ulterioare, art. 3, alin. (1) și alin. (1^2), după îndeplinirea condițiilor legale din Procedurile aferente.

OBBCSSRR eliberează și avizează cele patru documente precizate de legislația valabilă aplicabilă în luna octombrie 2025

  • Autorizație de liberă practică (ALP)
  • avizul anual al ALP eliberat de OBBCSSR
  • certificatul de membru al OBBCSSR  
  • avizul anual al certificatului de membru (CM)

pentru fiecare biolog, chimist, biochimist medical care își desfășoară activitatea la furnizor într-o formă prevăzută” de Legea 460/2003 cu modificările și completările ulterioare, lege  specifică de reglementare a exercitării profesiilor de biochimist/biolog/chimist în sistemul sanitar care precizează la lit. (g) art. 3 alin. (1)  care sunt formele de activitate la furnizor prevăzute de lege:

Ø  ”adeverința de salariat cu ocupația de biochimist/biolog/chimist în sistemul sanitar sau

Ø   adeverința ca ”persoană care desfășoară servicii publice conexe actului medical, emisă de o unitate clinică sanitară sau de cercetare biomedicală”.

În Legea 460/2003 cu modificările și completările ulterioare, lege primară, specifică, de reglementare a exercitării profesiilor de biochimist/biolog/chimist în sistemul sanitar, lege primară și nu secundară așa cum este Ordinul MS 1992/2023 :

  • nu există formă de activitate la furnizor cu contract de prestări servicii;
  • sunt precizate explicit formele de activitate la furnizor prevăzute de lege: salariat sau persoană care desfășoară servicii publice conexe actului medical.

OBBCSSR nu eliberează  Autorizație de liberă practică (ALP) și nu avizează  anual  Autorizația de liberă practică (ALP) pentru membrii  OBBCSSR cu contracte de prestări servicii ca Persoană Fizică Independentă  ( PFI ) sau ca Persoană Fizică Autorizată ( PFA ) pentru că nu există temei legal.

Rolul LEGAL al OBBCSSR prevăzut  explicit în art. 1 alin. (3) al Legii primare, speciale, de reglementare nr. 460/2003 modificată  și completată de Guvernul României  prin OUG nr. 66/17 iunie 2024  este  MONITORIZAREA și CONTROLUL alături de și împreună cu Ministerul Sănătății (MS) al exercitării individuale, voluntare, sub propria răspundere a profesiilor de “ bbc-ist în sistemul sanitar”  pentru fiecare adeverință de salariat deținută, sau când este modificată orice informație aparținând membrului respectiv (de ex. specialitate, nume etc.). 

Ministerul Sănătății prin adresa oficială cu  Nr. întreg. Reg. 2/3558 / DGAM 347 din 29.01.2025 referitor la  o solicitare înregistrată la Registratura  generală a Ministerului Sănătății cu nr. ”2/3558/22.01.2025, prin care erau cerute  detalii privind autorizațiile de liberă practică (ALP) ale membrilor OBBCSSR,  a precizat  că : 

  1. ”nu există autorizațiile de liberă practică emise pe viață
  2. ”toate autorizațiile emise acestui act normativ sunt nule de drept” , odată cu expirarea prevederilor tranzitorii prevăzute de Ordinul nr. 1992/2023;
  3. ”Ulterior intrării în vigoare a art. VII din OUG 66/2024 (NB: data de 17 iunie 2025) autoritatea emitentă a autorizațiilor de liberă practică este Ordinul Biochimiștilor, Biologilor și Chimiștilor în sistemul sanitar din România, în condițiile emise de această organizație profesională legal constituită.
  4. Autorizația de liberă practică este documentul oficial în baza căruia o persoană poate exercita o profesie. Facem precizarea că potrivit art. 348 din Codul Penal, exercitarea, fără drept, a unei profesii sau activități pentru care legea cere autorizație ori exercitarea acestora în alte condiții decât cele legale, dacă legea specială prevede că săvârșesc unor astfel de fapte se sancționează potrivit legii penale, se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă.”

Conform adresei oficiale a Ministerul Sănătății cu Nr. întreg. Reg. 2/3558 / DGAM 347 din 29.01.2025:

  • este ”nulă de drept” începând cu 17 iunie 2024, data intrării în vigoare a OUG 66/17 iunie 2024, orice Autorizație  de liberă practică (ALP) eliberată de Ministerul Sănătății sau oricare dintre cele 41 de Direcții  de Sănătate Publică județene sau a Municipiului  București.
  • ”Autorizația de liberă practică este documentul oficial în baza căruia o persoană poate exercita o profesie”, nu certificatul de membru, nu avizul certificatului de membru.
  • OBBCSSR este începând cu data de 17 iunie 2024 ”autoritatea emitentă a autorizațiilor de liberă practică în condițiile emise de această organizație profesională legal constituită”.
  • condițiile de emitere de către OBBCSSR a ”autorizațiilor de liberă practică” sunt stabilite prin Proceduri, Formulare și alte documente ca ”norme cu caracter intern, cu respectarea dispozițiilor legale” emise în temeiul art. 24 lit. (c) al Legii primare, specifice, de referință și de reglementare nr. 460/2003 cu modificările și completările ulterioare.
  • ”potrivit art. 348 din Codul Penal, exercitarea, fără drept, a unei profesii sau activități pentru care legea cere autorizație ori exercitarea acestora în alte condiții decât cele legale, dacă legea specială prevede că săvârșesc unor astfel de fapte se sancționează potrivit legii penale, se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă.”

OBBCSSR nu oferă individual sau în grup niciunei persoane, membru sau nemembru, persoană fizică sau reprezentant persoană juridică consultanță profesională pentru că fiecare persoană decide propria carieră  profesională conform cadrului legal valabil având în vedere faptul  că ”Alegerea profesiei, a meseriei sau a ocupaţiei, precum şi a locului de muncă este liberă” conform Art. 41 al  Constituţiei  însă ”exercitarea, fără drept, a unei profesii sau activităţi pentru care legea cere autorizaţie se sancţionează potrivit legii penale, se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă” , conform art. 348 din Codul penal.

OBBCSSR nu acceptă prin Regulamente și norme  interne emise în temeiul Legii primare, speciale, de referință și reglementare nr. 460/2003 modificată  și completată de Guvernul României prin OUG nr. 66/17 iunie 2024, 

  • audiențe cu prezența fizică la  sediul  OBBCSSR pentru că  OBBCSSR nu este instituție publică sau instituție de utilitate publică în conformitate cu legile aplicabile în vigoare precizate
  • de MS în adresa MS din anul 2025 publică pe www.obbcssr.ro;
  • depunerea  niciunui document în format fizic la sediul OBBCSSR de către un membru sau de către orice altă persoană pentru  eliminarea contactului direct între angajatul OBBCSSR și cetățean sau membru al OBBCSSR în vederea prevenirii oricărei fapte posibile de corupție, de exemplu dare și luare de mită pentru eliberarea de către un angajat al OBBCSSR a unui  document oficial pentru un membru al OBBCSSR care nu deține documentele legale doveditoare necesare. 

Pasul 1 – CINE solicită eliberarea   ALP și avizul anual al ALP individual, voluntar, liber consimțit privind prelucrarea datelor cu caracter personal  sub întreaga responsabilitate a membrului OBBCSSR pentru fiecare adeverință de salariat deținută ca”biochimist/biolog/chimist în sistemul sanitar”? 

Numai membrii OBBCSR activi care trimit la OBBCSSR dacă este cazul, actualizarea  documentelor precizate la art. 3 alin. 1 de la lit. (a) la lit. (f) al Legii primare, speciale, de referință nr. 460/2003 sau dacă nu au fost deloc trimise anterior la OBBCSSR  și obligatoriu, în original:

  1. adeverința / adeverințele de salariat cu ocupația de biochimist/biolog/ chimist în sistemul sanitar” precizată explicit la lit. g) în alin. (1) art. 3 al Legii primare, speciale, de referințănr.

460/2003 modificată de OUG nr. 66/2024 pe modelul tipizat prezentat public pe www.obbcssr.ro, inclusiv cu salariul de bază la data eliberării adeverinţei de salariat  cu contract individual de muncă depus la ITM de către fiecare angajator cu toate datele și informațiile necesare a fi precizate de către angajator în adeverința model pentru membrul OBBCSSR – existentă public pe www.obbcssr.ro  sau

  • adeverința ca ”persoană care desfășoară servicii publice conexe actului medical, emisă de o unitate clinică sanitară sau de cercetare biomedicală” obligatoriu însoțită de documente care demonstrează: 
  • Organizarea cabinetului conform normelor legale (OG nr. 124/1998, OUG nr. 83/2000, Ordin 1992/2023) 
  • Respectarea condițiilor specifice pentru laboratoarele medicale, dacă activitatea implică efectuarea de analize medicale (Ordinul MS nr. 1.301/2007.

3. dovada ”încheierii  asigurării de răspundere civilă pentru greșeli în activitatea profesională, valabilă pentru anul respectiv” calendaristic de la 01.01. până la 31.12. în profesia și specialitatea/ specialitățile reale și legale.

SE TRIMIT ÎNTR-UN SINGUR EXEMPLAR documentele care se repetă în diferite Proceduri pentru emiterea aceluiaşi membru a mai multor documente de către OBBCSSR!!!!  

Pasul 2   – UNDE   trimit documentele pentru ELIBERAREA   ALP și concomitent AVIZUL ANUAL  al ALP de către OBBCSSR?

NUMAI prin poștă / serviciul de curierat în plic cu confirmare de primire la adresa: OBBCSSR, Str. Badea Cârțan, nr. 15, et. 3, sector 2 , București, cod poștal 020661, fax 021/3134470, program 8.00 – 16.00.

Pasul 3– CARE este termenul  de ELIBERARE?

după caz, un termen rezonabil de eliberare, în ordinea  primirii  documentelor.

Pasul 4 – UNDE primesc   ALP și concomitent AVIZUL ANUALĂ  al ALP eliberate de către OBBCSSR

ALP este primit în originial, în format tipărit, semnat olograf pe adresa de domiciliu declarată în RUN.

AVIZUL ANUAL  al ALP este primit cu poșta electronică, semnată electronic, pe adresa de e-mail personală declarată în RUN. 

Abrevieri

MS – Ministerul Sănătății

bbc ist în sistemul sanitar – biochimiști, biologi și chimiști în sistemul sanitar

DSP – Direcția de Sănătate Publică

CNAS – Casa Națională de Asigurări de Sănătate 

Registrul UNIC –  RUN