Apariția Legii nr. 460/2003

Propunerea legislativă privind exercitarea profesiunii de biochimist, biolog, chimist, înființarea, organizarea și funcționarea Colegiului Național al Biochimiștilor, Biologilor și Chimiștilor din sistemul sanitar din România a fost depusă în 17.06. 2002 cu nr. 314 la Camera Deputaților – citește www.cdep.ro – având ca inițiatori 13 deputați și senatori ai principalelor partide politice reprezentate în Parlament, dintre care:
Brânzan Ovidiu, la data depunerii inițiativei legislative vicepreședintele Comisiei pentru Sănătate și Familie din Camera Deputaților, care în 2004 a devenit Ministrul Sănătății din România;
Oprescu Sorin Mircea, la data depunerii inițiativei legislative director al Spitalului Universitar și al Spitalului Elias din București;
Pop de Popa Ioan, întemeietorul specialității chirurgie cardiovasculară care a realizat primul transplant pe cord deschis în România, susținător al specialităților paraclinice, în mod particular biochimia medicală,
Ifrim Mircea, la data depunerii inițiativei legislative decan al UMF Oradea și președintele Comisiei pentru Sănătate și Familie din Camera Deputaților ;
Popa Constanța, la data depunerii inițiativei legislative chimist principal în specialitatea biochimie medicală, membru al Comisiei pentru Sănătate și Familie din Camera Deputaților, co-autorul textului proiectului de lege.
În anul 2002 Guvernul condus de prim ministrul Adrian Năstase a susținut inițiativa legislativă cu rezerva însușirii de către inițiatori a observațiilor și propunerilor Guvernului.
Propunerea legislativă a fost trimisă de plenul Camerei Deputaților de două ori înapoi la Comisia pentru Sănătate și Familie din Camera Deputaților pentru raport suplimentar și a fost adoptată de Camera deputaților în 20.05.2003 cu amendamentele deputaților printre care amendamentul dnului deputat Brânzan Ovidiu de înlocuire în textul legii a sintagmei ”Colegiul Naţional al Biochimiştilor, Biologilor şi Chimiştilor din sistemul sanitar din România” cu sintagma ”Ordinul Biochimiştilor, Biologilor şi Chimiștilor din sistemul sanitar din România” cu motivația de a exista ”o diferențiere clară între Colegiul Medicilor din România, Colegiul Farmaciștilor din România și organizația profesională a biochimiștilor, biologilor și chimiștilor în sistemul sanitar din România a căror profesiune în conformitate cu OUG 83/2002 este considerată activitate conexă actului medical”.
Plenul Senatului a adoptat în data de 4 septembrie 2003 un text al legii diferit de cel adoptat de Camera Deputaților, fapt pentru care a fost constituită o Comisie de mediere, forma legii rezultată în urma medierii fiind adoptată în 29.09.2003 de plenul Senatului, în data de 21.10.2003 de plenul Camerei Deputaților, promulgată de președintele României prin Decret nr.720/10.11.2003, a devenit legea 460/2003 în 12.11.20013 și în 25.11.2003 a fost publicată în Monitorul Oficial nr.836/2003.
Înființarea Organizației profesionale OBBCSSR

OBBCSSR a fost înființat în 24.04.2004 la București în amfiteatrul D. Brândză al Facultății de Biologie de către Adunarea Generală Națională care a ales organele de conducere legale Consiliul National și Biroul Executiv pentru primul mandat 2004-2008.
Ordinul Biochimiștilor, Biologilor și Chimiștilor în sistemul sanitar din România (OBBCSSR) este :
1. “organizație profesională, neguvernamentală, apolitică, nonprofit și cu personalitate juridică” în temeiul art 22 alin (1) al Legii 460/2003 cu modificările şi completările ulterioare.
2. autoritate competentă a statului român, conform pct.15 lit. A din Anexa nr. 3 a Legii nr. 200/2004 pentru exercitarea profesiilor de “biochimist/ biolog/ chimist în sistemul sanitar” din România punctele 19, 20, 21 din Anexa nr. 2 a Legii nr. 200/2004;
3. organism profesional, conform lit. b) art. 942 Titlul XXI al Legii nr. 95/2006 (republicată) cu modificările și completările ulterioare,
4. ”autoritate competentă română“alături de şi împreună cu Ministerul Sănătăţii ( MS) pentru ”MONITORIZAREA și CONTROLUL” exercitării profesiilor de “biochimist în sistemul sanitar”, ”biolog în sistemul sanitar” și ”chimist în sistemul sanitar”, conform alin. (3) art. (1) al Legii nr. 460/2003, modificat și completat de Guvernul României prin Ordonanța de Urgență (OUG) nr. 66/ 17 iunie 2024,
5. ”negociator” care elaborează împreună cu CNAS ”contractul – cadru multianual” privind pachetul de servicii de bază, conform art. 229 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 (republicată), cu modificările și completările ulterioare,
6. membru afiliat plătitor de cotizaţie anuală începând cu luna aprilie 2020 ca a doua societate naţională din România, fără drept de vot, al :
6.1 Federaţiei Europene de Chimie Clinică şi Medicină de laborator ( EFLM) – http://www.eflm.eu
6.2 Federaţiei Internationale de Chimie Clinică şi Medicină de laborator ( IFCC) – http://www.ifcc.org ;
7. parte a punctului de contact Unic electronic al Guvernului României https://www.google.com/url?q=https://edirect.e-guvernare.ro/Admin/Proceduri/ProceduraVizualizare.aspx%3FIdInregistrare%3D996179%26IdOperatiune%3D2&sa=U&sqi=2&ved=2ahUKEwiGyeDBh8yKAxUkgv0HHVTpHBAQFnoECDEQAQ&usg=AOvVaw0it61N5t8gFvUxnE_uAlHU
8. parte a Registrului profesioniştilor din sistemul de sănătate aflat în proprietatea Ministerului Sănătăţii în temeiul Legii 95/2006 cu modificările şi completările ulterioare;
9. parte a Registrului Comisiei Europene – RegProf ;
10. parte a sistemului electronic online al Comisiei Europene – Sistemul de Informare al pieţei unice europene – IMI – https://www.google.com/url?q=https://ec.europa.eu/internal_market/imi-net/index_ro.htm&sa=U&sqi=2&ved=2ahUKEwiGkOWC3s6KAxWJgP0HHQnzN0kQFnoECAgQAQ&usg=AOvVaw2C84MuksGt-bctRSbKKsOL
OBBCSSR are autonomie instituţională în domeniul său de competenţă, normativ şi jurisdicţional profesional şi îşi exercită atribuţiile fără posibilitatea vreunei imixtiuni.
OBBCSSR este autoritate legală a statului român independentă de orice instituţie sau autoritate publică : MS, DSP uri, CNAS, Guvern, Parlament, etc.
OBBCSSR nu este instituţie publică prin urmare nu primeşte bani de la bugetul statutului si nici petiţii.
Angajatii OBBCSSR nu sunt funcţionari publici plătiti de la bugetul statului şi nu se supun legilor statutului funcţionarului public.
OBBCSSR nu este sindicat, OBBCSSR nu este SRL, OBBCSSR nu este organizaţie nonguvernamentala (ONG) înfiinţată în baza OUG 26/2000 şi de aceea Statutul OBBCSSR nu se depune la judecătorie aşa cum se depune statutul unui ONG.
Legea 460/2003 cu modificările şi completările ulterioare este legea de reglementare a OBBCSSR corelată cu Legea 200/2004, Legea 95/2006 cu modificările şi completările ulterioare, corelată cu Hotărâri de Guvern, Ordine ale CNAS şi Ordine ale MS aplicabile, după caz.
Nicio altă autoritate nu emite niciun document oficial, NUMAI/DOAR OBBCSSR emite în baza cotizaţiei şi a taxelor plătite de către membri toate documentele oficiale legale necesare pentru exercitarea legală a profesiilor de “ bbc ist in sistemul sanitar” reglementate de OBBCSSR:
- certificat de membru al OBBCSSR depus de angajator la contractarea analizelor medicale cu CNAS împreună cu avizarea Certificatului de Membru al OBBCSSR, conform prevederilor art. 81 alin. (1) lit. f) din Anexa nr. 2 a HG nr. 521/2023 CO-CA și art. 16 alin. (1) lit. f) din Anexa nr. 21 a Ordinului MS/CNAS nr. 1857/441/2023;
- avizarea anuală a certificatului de membru depusa la angajator la contractarea analizelor medicale cu CNAS ca parte componentă a certificatului de membru, conform prevederilor art. 81 alin. (1) lit. f) din Anexa nr. 2 a HG nr. 521/2023 CO-CA și art. 16 alin. (1) lit. f) din Anexa nr. 21 a Ordinului MS/CNAS nr. 1857/441/2023;
3. autorizația de liberă practică (ALP) :
3.1 eliberată de OBBCSSR membrilor noi înscrişi care îndeplinesc integral cerinţele alin (1) art 3 al Legii 460/2003 cu modificările şi completările ulterioare;
3.2 reinnoită de OBBCSSR obligatoriu în temeiul Notei de la alin (1) art 3 al Legii 460/2003 cu modificările şi completările ulterioare membrilor OBBCSSR care detin ALP eliberat de MS- DSP în perioada 26 iunie 2023-17 iunie 2024;
3.3 înnoită de OBBCSSR în temeiul ALP emise de MS – DSP indiferent de data emiterii şi a termenului de valabilitate ;
4. avizarea anuală a autorizației de liberă practică (ALP) eliberată, înnoită sau reinnoită de OBBCSSR;
5. adeverinţa cu codul de parafă pentru membrii OBBCSSR care deţin cel puţin o specialitate dată de MS;
6. după caz, Document de recunoaștere individuală de către OBBCSSR a calificării profesionale deținute de cetățenii străini care solicită să primească de la OBBCSSR titlul de calificare și muncă pe teritoriul României, conform Legii nr. 200/2004;
7. Adeverinţa de sancţiuni profesionale şi adeverinţa cu punctele EMC pentru examenele pe post în unităţile sanitare publice ;
8. Adeverinţa cu nivelul de calificare profesională pentru exercitarea profesiei reglementate de “ bbc ist in sistemul sanitar” în alte state membre sau nemembre ale UE;
9. Avizul favorabil pentru scoaterea la concurs a unui post de “ bbc ist din sistemul sanitar”public;
10. Alcătuieste comisiile de examen şi comisiile de contestaţii pentru posturile scoase la concurs în sistemul sanitar public;
11. Întocmeste şi trimite la EFLM tabelul înregistrării “ în bloc” a solicitanţilor membri ai OBBCSSR ca membri ai EFLM Academy şi EuSpLM;
GUVERNUL ROMANIEI a implementat în legislatia natională prin OUG 66/2024 “Armonizarea pregătirii profesionale în medicina de laborator în statele membre ale Uniunii Europene”, tema dezbatută în 11 noiembrie 2017 la Conferinţa Internaţională a OBBCSSR de la Bucureşti organizată de către Preşedintele OBBCSSR Doctor în medicină Constanţa Popa la care au participat invitaţi lectori din cinci state membre la acea dată ale Uniunii Europene – Franţa, UK, Ungaria, Lituania, Polonia.
Reprezentantul OBBCSSR la EFLM a informat cu mândrie EFLM, la care OBBCSSR este membru afiliat din anul 2020 , că are in ROMÂNIA încă un stat membru al Uniunii Europene care a transpus în legislaţia naţională standardul european al pregătirii profesionale în medicina de laborator public pe http://www.eflm.eu.
În perioada 2008-2016 au existat două inițiative legislative a unor parlamentari de a modifica legea 460/2003 – dar nu au reușit modificarea Legii nr.460/2003 deoarece prevederile Legii nr. 460/2003 sunt în consens cu prevederile Directivei Europene 36/2005 privind calificările profesionale.
Două Guverne, aparținând unor partide politice diferite, nu au susținut inițiativele legislative de modificare a Legii nr. 460/2003:
- Guvernul condus de prim ministrul Emil Boc nu a susținut în anul 2012 inițiativa legislativă de modificare a legii 460/2003 a unui senator;
- Guvernul condus de prim ministrul Sorin Grindeanu nu a susținut în anul 2017 inițiativa legislativă de modificare a legii 460/2003 a unui senator.